fredag 17. juni 2016

tanker om kropp og helse

For en stund siden skrev jeg om det å innse å ha en spiseforstyrrelse, og i det siste har jeg tenkt til å skrive om et annet tema som er viktig for meg, nemlig kropp og helse.

Jeg var som de fleste unger svært aktiv av meg, kanskje litt mer enn andre. Om sommeren svømte jeg, løp jeg i timesvis, klatret i de høyeste trær, gikk fjellturer som kunne vare i dagevis med faren min, padlet kajakk og var veldig aktiv. På vinteren sto jeg på ski fra morgen til kveld, både slalom, langrennski og telemark.. I tillegg til dette gikk jeg på bryting. Etterhvert som jeg ble eldre ble jeg mindre aktiv og hadde tankegangen "jeg kan spise hva som helst uten å legge på meg", noe som var på en måte sant en stund, for med en svært aktiv og sunn kropp kan man nesten det.  Jeg kom så vidt borti tenårene og hadde da i noen år gått på ju jitsu, men ble mindre og mindre aktiv, sluttet med fjellturer og sto ikke på ski lengre. Jeg fikk meg min første kjæreste og ble mindre opptatt av en aktiv hverdag. Og det var rundt denne tiden jeg startet å få spiseforstyrrelsen min. Jeg har nemlig lest gjennom mine gamle blogginnlegg som er skjermet for resten av verden, hvor jeg leser at jeg skrev om mat, hver dag, hele tiden. Mat styret hverdagen min, uten at jeg hadde noen som helst aning om det, noe som er helt sykt ingen andre la merke til som leste bloggen min på den tiden!
Jeg ble eldre, det ble slutt med kjæresten og jeg ble deprimert, du vet, typisk fjortis. Mat ble min flukt, og jeg var ennå så vidt aktiv, som besto av gym på skolen. Så startet jeg å legge på meg, mer og mer. Først la jeg ikke merke til dette, før det var for sent.
På min værste periode veide jeg 95kg. Lille meg på 163cm veide nesten 100kg!
Dette gjorde meg svært deprimert og jeg flyktet i mat, alkohol og sex.
Siden da har jeg jobbet hardt med meg selv, men vendepunktet mitt var definitivt når jeg flyttet til Oslo. Med nye omgivelser og en "ny start" begynte jeg sakte og sikkert å jobbe med meg selv. Det var mye av og på med trening og sunn mat, men jeg falt ofte tilbake til gamle vaner, men heldigvis ikke gamle vekten. I to år veide jeg mellom 85-88kg, så i Januar i år tok jeg virkelig tak i meg selv.
Meldte meg inn på Fresh Fitness og har siden trent regelmessig hver måned, med noen pauser på grunn av sykdom og jobb.
Nå i dag trener jeg hele fem ganger i uken og stortrives med det! Jeg veier nå rundt en 78-79kg når jeg går på vekta og kroppen som en gang var så utrolig tung har blitt så mye lettere og bære! Jeg klarer å jogge/løpe uten å få store smerter i føttene og med stor glede, men merker kondisen har et stykke igjen å gå før den er på plass, hehe.

Jeg sliter ennå med mat, og det er definitivt min største utfordring, spesielt med tanke på hvilken holdning til mat jeg hadde før. Jeg har mange utfordrende dager, det sliter meg rett og slett ut. Så da når jeg først sprekker blir jeg så utrolig skuffet.
Men jeg har lært å akseptere det, og innser at det er ikke "sommerkroppen 2016" jeg jobber med, men kroppen for resten av livet mitt. Og jeg har ikke vært så nærme målet mitt som nå på mange år, som er en sunn og sprek kropp som jeg er komfortabel i, et sunt kosthold og en sunn tilværelse.
Viktigst av alt, en sunn tankegang.

Slenger med et nytt bilde da jeg ennå ikke er klar og føler ikke for å legge ut "før-etter" bilder.



5 kommentarer:

  1. Detta e så fantastisk sterkt gjort av deg Airaven. Eg e så stolt av deg. Vakre du.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk fineste! Må si du er en stor inspirasjon til å skrive slike innlegg, så sinnsykt stolt av deg og!

      Slett
    2. // Hehe, kan godt henda det, at han vil ha tatoveringar han og. Han kan og bli ein som aldri ska ha ein. Kem vett, foreløpig syns han det e ok med falske. Går å kalle de "ao" da. Som om det e sår, haha.

      Slett
  2. Kjempe bra skrevet! Du bør være stolt! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Jeanette, betyr mye for meg det du skriver nå!

      Slett